Sprutfan

Så jag tog svinsprutan igår. Ojoj. Fick huvudvärk, magnecyl hjälpte inte. Ursch. Med ömmande arm och dunkade huvud gick jag och lade mig igår klockan sex på eftermiddagen och sov tills klockan elva idag. Vaknade med huvudvärk. Men tack och lov gick det äntligen över efter några magnecyl. Och min arm ömmar som fan, kan bara röra underarmen. Kommer missa yogan idag. Blä. Ingen roligt spruta detdär. Men nu är jag iallafall lite skyddad, ska försöka att inte bli smittad under de här två veckorna som det tar för vaccinet att verka. Oh well, vi får se vad som händer.
Har MYCKET plugg att göra också, har tills nästa fredag på mig att få färdigt tentan, ska skriva om Storbritanniens filmproduktion under 30-talet. Intressant, men ligger efter en del så kommer få plugga en hel del. Jaja. Ska mysa ner mig med filt i fåtölj med böckerna sedan och mysa.

Till min fina Linn, apropå Twilight, du har rätt om att det förmodligen är en vacker skildring av tonårskärlek, men det jag ställer mig skeptisk till är just den kvinnosyn boken ger unga tjejer och killar, att flickor är svaga och behöver beskyddas av en stark man. Ska man läsa litteratur med 1800-talsanda tror jag Jane Eyre passar bättre, som skrevs 150 år tidigare än Twilight, men med en kvinnlig hjältinna som får de flesta av dagens superhjältar att likna Claes Elfsberg. Just Stephenie Meyers uppväxt inom mormonerna tror jag påverkar hennes sätt att framställa kvinnor och män i böcker. Även om Charlotte Brontë levde under den brittiska, mycket strikta viktorianska tiden lyckades henne hjältinna vara stark och självständig, trots att både Brontë och hennes karaktär Jane Eyre var djupt troende.
Jaja, jag har en tendens att göra saker så himla stora i proption till hur små de egentligen är. Kanske har det att göra med att jag 'stallar' mitt pluggande, men samtidigt tycker jag det är viktigt att gräva djupare ner under den rosa fluffen som så många blivit förtrollade av, och se vad böckerna egentligen ger för budskap. Och så var det med den saken! Jag tycker om dig ändå Linn, du tycker ju om mig trots att jag gillar GTA. DÄR kan man snacka om snedvriden kvinnosyn. Men den diskusionen får bli en annan dag, nu måste jag verkligen PLUGGA!
Doodles!

Kommentarer
Postat av: Linn

Jag håller absolut med om att kvinnor/ tjejer är fullständigt kapabla att ta hand om sig själv, absurt vore det att påstå något annat. Mina absoluta favoritböcker handlar just om en ung kvinna som klarar sig fantastiskt helt själv i en grotta strax efter istiden. Mer badass än så blir det inte! Men visst längtar väl alla människor att få bli omhuldade och beskyddade av någon, oavsett om det är föräldrar, ens partner eller vänner? Visst är det upprörande att skildra kvinnan som något hjälplöst. Men hellre det än ett objekt. En hjälplös varelse tar man hand om och är rädd om, medan ett objekt utnyttjas och fråntas sitt värde - som i GTA tillexempel. Men det visste du ju redan. Kramar på dig min fina favoriträv!

2009-11-26 @ 18:54:46

Vill du säga något?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din email? (visas bara för mig)

Har du en blogg?

Låt höra!

Trackback
RSS 2.0