The Social Network

Hm. Det finns ett stort problem med The Social Network, som dessutom genomsyrar troligtivs alla Fincher's filmer, nämligen att den inte fixar The Bechdel Test for Women in Movies. Seven, Fight Club, Zodiac, The Game, till och med Alien 3 faller dit. Och ändå är Ripley-franchiset vanligtvis ett säkert kort, med en kvinnlig huvudroll; det borde inte kunna gå fel. Endast Panic Room kvalificerar sig, och det är dessutom den sämsta av Finchers filmer (även om jag alltid uppskattar en film med Jodie Foster). Men ja, David Fincher kan vara en av de bästa regissörerna jag vet, men SUR blir jag när det blir såhär.

För att försvara filmen på något sätt, så är det faktiskt baserat på en sann historia, alltså om Facebooks grundare Mark Zuckerberg. Det skulle väl inte funka om några av karaktärerna kvoterades till att bli kvinnor, eftersom det inte överensstämmer med verkligheten. Å andra sidan igen, hur mycket av filmen överensstämmer med verkligheten, egentligen?


That being said, The Social Network var ändå en himla bra film. Bra berättad, bra skådespelare, bra soundtrack. Inledningen och roddscenen var underbara. Snygg film helt enkelt! Påminde jättemycket om Zodiac. Värd 100 spänn (tack mamma för biobiljetterna!)



Kommentarer

Vill du säga något?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din email? (visas bara för mig)

Har du en blogg?

Låt höra!

Trackback
RSS 2.0