Den med högskoleprovet

Så nu har jag genomlidit högskoleprovet för tredje gången. Och jag måste säga att det verkligen blir lättare för varje gång. Första gången var bara stressig och andra gången var på min födelsedag och jag var grinig. Och idag funkade det mesta; frös inte, svettades inte, var varken hungrig eller mätt, aldrig kissnödig eller för trött. Kände mig...lagom. Alltså perfekt för provskrivning. NOG-delen gick som vanligt rätt dåligt, men ändå helt okej för en person som inte ens kan lägga ihop 78 och 39 i huvudet. Fick 10 av 22. Godkänt! LÄS-delen gick helt okej, men ändå ganska dåligt för en person som alltid haft MVG i svenska (och kommer från en familj som är snuskigt språkbegåvade). 12 av 20. Typ godkänt. Engelskadelen fick jag nog 9 av 20 på förra året, pinsamt eftersom jag bodde i England. Men det gjorde mig tydligen gott att flytta därifrån för denna gång fick jag 16 av 20. Mer än godkänt! Och äntligen fick jag ordning på ORD-delen, 30 av 40! Inte så bra som jag vill ha, men bra ändå med tanke på hur dålig jag var på LÄS-delen. Mycket väl godkänt! Och till sist DTK-delen, som var mitt trumfkort de två tidigare åren, då jag fick typ 14 av 20 eller nåt, fick bara 9 av 20 denna gången. Ajaj, men till mitt försvar var det den sista delen på dagen, och dessutom andra gången vi gjorde DTK eftersom det var den det var två av. Den första DTK tyckte jag gick mycket bättre (riktigt bra till och med!), men what to do? Kan väl inte direkt skriva och klaga. Och enligt normeringstabellen från förra året hamnade jag på 1,2, precis som förra året. Så känner mig välgit med tanke på att jag inte förberett mig mer än att jag köpte en linjal och en pennvässare för tillfället.

Hur som helst, har nu spenderat kvällen med att äta popcorn och anmäla mig till kurser inför hösten. Har hittat massor av roliga grejer att läsa, även fast jag känner mig ganska färdig med att plugga. Men det är ju bra att plugga ifall jag inte får något jobb i London eller om jag bara får deltidsjobb. T.ex; hur intressant låter det inte med Brottsplatsens Arkeologi!? Utifrån kursinformationen verkar det handla om typ verklighetens CSI, fast på teorinivå. Alltså roligt, oseriöst och underhållande. Eller varför inte Klassisk Astronomi? Eller utveckla mina kunskaper i kinesiska? Eller franska? Eller konsthistoria? AAAH. Det finns för mycket val och alla är lika roliga, bra och intressanta! Oh well, vi får se vi får se. Ska inte skicka in ansökan förrän på torsdag så kommer väl ändra hundra gånger innan.

Nu ska jag kolla på Vänner och sedan sova. Doodles!



Kommentarer

Vill du säga något?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din email? (visas bara för mig)

Har du en blogg?

Låt höra!

Trackback
RSS 2.0