Filmer & Flytt

Då blir det åter till Malmö imorrn. Känns jättebra! Älskar Malmö och det känns så himla fint att komma tillbaka. Speciellt nu när det kommer bli vår till skillnad från senaste gången jag flyttade ner, då det var sensommar och sedan skyndade det sig att bli regnig höst.

Har spenderat större delen av dagen med att packa och kolla på konståknings-EM. Packningen har resulterat i en supertung, jättestor rullväska, en överpackad sportbag och en lika överpackad tygväska. Börjar önska att jag hade haft en jättestort ryggsäck med allting i, istället för att ha tre olika kollin. Hur ska jag få ner allting till Malmö!? Uuuuh.
Mitt filmtittande har dessutom fortsatt med stor entusiasm! Vecka 3 blev det Amadeus och Pineapple Express och vecka 4 blev det Ciderhusreglerna och 12 Arga Män. Kan kortfattat säga; Pineapple express var inte lika bra som manusförfattarnas första film, Superbad; Ciderhusreglerna hade en intressant historia men saknade ändå något; 12 Arga Män var hemskt bra och hade en intensivare och mer gripande historia än de flesta filmer jag sett men berättad med väldigt enkla medel; Amadeus var fantastisk! Recensenter brukar alltid skriva att Pedro Almodóvars filmer än en "hyllning till filmkonsten" (vilket brukar vara en fin omskrivning för "melodramatiskt tjafs utan sans och reson") men Amadeus (av Milos Forman, inte Almodóvar alltså) är en film som är en hyllning till filmkonsten, på riktigt! Scenen där Salieri med ord beskriver Mozarts musik, och blir samtidigt undan för undan ackompanjerad av stråkar, piano, melodier....det är som...ja, perfektion, som sammet, som grädde, som när Amélie sticker ner handen i en säck med linfrö. SÅ BRA ÄR DET! Oh du ljuva filmkonst, må du alltid skänka till min gråa vardag ett stänk av färger, skönhet och inspiration.
Nej, nu ska jag packa klart, tåget går 14.21 imorrn. Tallyho!
Puffin & Bellus!

Kommentarer
Postat av: Linn

Eller hur! Amadeus! Bra grejer det. Så sugen jag blev på att se den igen

2011-02-02 @ 20:49:02
Postat av: Linn

Nu har jag sett den igen. Ja, det var lika awesome som jag mindes :D

2011-02-17 @ 23:07:09

Vill du säga något?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din email? (visas bara för mig)

Har du en blogg?

Låt höra!

Trackback
RSS 2.0