Enemy of the State

Jaha, ja, dan före dopparedan alltså. 22 timmar kvar tills tentan senast ska vara inlämnad. Ojoj. Och framåt går det. Inte jättefort, men framåt ändå. Satar på att bli färdig innan klockan tolv inatt, så det enda jag behöver göra imorrn bitti är att kolla stavfel, källhänvisningar och annat tråkigt. Ska nog funka!
Hade f.ö en jätteintressant föreläsning idag! Hedling pratade om Hollywoodfilmer från 70-talet och framåt, t.ex. Hajen, Thelma och Louise, Erin Brokovich, Romeo och Julia och Golden Eye. Vi fick även lära oss om de tre framgångskomponenterna "The book, The Look och The Hook", alltså det som krävs för att en film ska bli en blockbuster.
Hade dessutom ett golden moment idag på föreläsningen, när Hedling visade ett klipp ur filmen "Enemy of the State" från 1998, med Will Smith. På något sätt blev den här filmen en symbol för vad vi hittills lärt oss i kursen, alltså allting vi pratat och diskuterat kring, från filmen på 1890-talet, genom hela 1900-talet, hur den gått från "cinema of attraction", till stumfilm, till talfilm, till färgfilm, till storfilm, till konstfilm, till tv-film, till hollywood-film och hur allting fungerar framför, bakom och inuti kameran. Allt kulminerade i klippet vi såg från "Enemy of the State", då jag äntligen, äntligen, äntligen insåg vilket hantverk film verkligen är och hur lång tid det tagit för filmen att bli det den är idag. Det var en fantastisk känsla att kunna väva ihop hela filmhistorien och se en actionfilm för vad det verkligen är; ett konstverk. Och just det ögonblicket var värt guld, för det kändes som att jag verkligen fattade hur det hängde ihop. Och det gör att den här tentan inte känns så himla speciell ändå, för vilket betyg jag än får så kan jag alltid gotta mig åt att jag lärt mig något. Och det är väl därför man går i skolan in the first place?

Ah well, enough stalling, dags att skriva klart tentan i alla fall, så jag får det ur världen. Och kan sedan götta mig med det faktum att det ska firas i helgen, först tentadrink imorrn hos Jenny, sedan "Mjuk Fest" här i Värnhemmet på lördag. Should be lovely! Doodles!

Kommentarer

Vill du säga något?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din email? (visas bara för mig)

Har du en blogg?

Låt höra!

Trackback
RSS 2.0