Nationens Födelse

Precis hemkommen från skolan. Började klockan nio, LG pratade om svenska filmindustrin på 30-talet. Precis som Jenny, tycker jag att det är något ointressant. Nog för att det är vår historia osv osv, men ändå. Den svenska filmen har inte haft något inflytande eller betydelse för utvecklingen av filmen på det stora hela. Mycket mer intressant att läsa om den amerikanska filmen under denna tid, så jäkla mycket mer som hände där i jämförelse med Sverige. Men men, det är ju bra att hålla koll på sin egen historia också. Och helt ointressant är det ju inte. LG kommenterade dock hur filmproduktionen såg ut på den tidiga 10-talet genom att dra till med "på den tiden så var det ju inte så systematiskt upplagt, filmen bara fanns där... som en fisk". Mycket djupt, fick klura länge på dendär. 
På filmvisningen somnade jag inte (score!!) och vi såg en film som hette "The night of the hunter" av Charles Laughton från 1955, med bl.a. Lillian Gish och Robert Mitchum. Nog för att jag gillar Lillian Gish, och jag tycker verkligen hon var en jätteduktig skådespelerska, så kan jag ändå inte riktigt tänka bort att hon stod bakom "The Birth of a Nation" i hela sitt liv. Hon ansåg aldrig att den var rasistisk, och höll den åsikten ändå till sin död. Jag har ju aldrig sett "The Birth..." så egentligen kan jag väl inte ha en åsikt, men... den var rasistisk, man behöver inte ha sett den för att förstå. Och speciellt eftersom Ku Klux Klan "återuppstod" i samband med filmen 1915. Det skulle dock funnits, enligt wikipedia, en bifogad textremsa med informationen att filmen skildrade inbördeskriget från sydstats-sidan, och att den på så sätt förhåller sig till deras åsikter och synvinklar. Men ändå, hade filmen gjorts idag hade det räknats som propaganda. Bara för att den gjordes för hundra år sedan, betyder det att det är mer okej då? Well well, man kan fundera och fundera i all oändlighet, och jag lär återkomma till denna film igen när jag väl fått sett den. Måste nog gå till Movieline i good 'ol Gothenburg för att kunna köpa den (eller CDON?), så vi får väl se när det blir av. 
Nu blire mat och sedan packa, kolla upp adresser och öppettider och vädret i London och ja... sedan är det bon voyage. 
Doodles! 

Kommentarer
Postat av: simma

Ha det fabulöst i London, plumman :) Jag saknar dig! PUSS

2009-11-05 @ 20:37:32
Postat av: Lena

Kan inte kommentera ditt inlägg eftersom jag inget kan om ämnet ifråga...men förresten Robert Mitchum såg och tyckte jag om att se då det begav sig.

Jag vill verkligen tacka för kommentar på min blogg, men framför allt önska dig och din syster en underbar resa och vistelse i London.

2009-11-05 @ 21:18:07
URL: http://roshultskan.bloggplatsen.se/

Vill du säga något?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din email? (visas bara för mig)

Har du en blogg?

Låt höra!

Trackback
RSS 2.0