Kristianstad

Så igår var klassen på Krisitanstads Filmmuseum. Skitkul, exkursioner är lovely, förutom att vi fick betala tågbiljetten själva. 200 spänn! Vilka tror de att vi är egentligen!? Uh-hu. I alla fall, vi fick en liten guidad tur av en snubbe som hette Ronny, som blev sjukt exalterad när han pratade om de första svenska skådespelarna osv. Och visst var det lite tufft, att stå på samma plats som de första svenska skådespelarna, hundra år efter att de stått där. Muséet i sig var väldig litet. Första delen av muséet var huset som SF ägde under 10-talet (den första svenska filmstudion!) där man bl.a. kunde lyssna på en intervju med Charles Magnusson (SFs VD under 20-talet, Ronny var sjukt stolt över att de fått tag på den interjvun, från något radioprogram från länge, länge sedan). Vi kollade på några kortfilmer från 10-talet och sedan filmen "Ingeborg Holm" från 1913. Somnade såklart tio minuter innan slutet, sjukt dumt, filmen var ju jättebra! Så jävla dumt. I alla fall, vi gick sedan till utställningen om den svenska filmen (här var Ronny SJUKT STOLT, han hade polat med massor av regissörer, bland Hasse Alfredsson och Rickard Hobert, för att sammanställa utställningen som bestod av en tidsaxel från 1930 - 2000-talet med filmklipp och typiska föremål från varje decennium. Jättesnyggt gjort! T.ex. plåtleksaker från 30-talet, beatles-skivor från 60-talet och tidningsurklipp om den "mystiska sjukdomen bland homosexuella" från 80-talet (fattar inte vart de hittat alla grejer, plåtleksakerna måste vara värda en förmögenhet för samlare). Och till varje decennium hade Ronny valt ut fem stycken filmklipp som representerade den tiden. Gediget arbete. Mest imponerad blev jag nog av modellen av teatern från"Resan till Melonia". Blir alltid helt sjukligt melankolisk bara jag tänker på den filmen, vet inte varför. Fint museum var det i alla fall.

Så idag råkade jag gå upp en timme för tidigt, enligt schemat börjar vi klockan tio och nu sitter jag här och ugglar. Ah well, ska väl hålla mig sysselsatt så att jag inte somnar om. Doodles!

Kommentarer

Vill du säga något?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din email? (visas bara för mig)

Har du en blogg?

Låt höra!

Trackback
RSS 2.0