Trött Nina

Har nu försökt skriva färdigt tentan i en timme. Går sådär. Kollar på Nosferatu, den gamla av Murnau, på youtube för att jämföra med Herzogs. Tycker verkligen att stumfilmen är mycket bättre på många sätt, speciellt i ljudet. Den nya är verkligen sjukligt sparsmakad i musiken, vilket gör att den känns lite tyst, medan stumfilmen nästan lever på ljudspåret, vilket gör det mycket mer framträdande och mycket mer effektfullt. Men i dracula-prestationen är Kinski och Schreck precis lika bra. Så överlag föredrar jag Murnaus version men tycker ändå att Herzogs är minst lika bra, p.g.a. Klaus Kinskis rollprestation som Nosferatu. Trevligt.

Idag somnade jag dessutom i hörsalen för tredje gången. Förstår inte vad det är för fel på mig, men varje gång jag sitter där inne i mörkret så känns det så fruktansvärt inbjudande att ta en liten tupplur. Först hände det på Trollkarlen från Oz, så jag missade när Dorothy blir tillfångatagen av "The Wicked Witch". Och sedan hände det på Tatis "Playtime", men här kan ingen klandra mig för det hände under restaurangscenen och det blev bara för mycket. Och idag sov jag säkert i fem minuter under "The searchers", för i ena sekunden rusar det indianer åt alla håll och i den andra står John Wayne med Debbie i famnen och jag förstår inte var han hittade henne. Kan bli lite knepigt när vi sedan ska diskutera.
Och detta får inte hända när vi ska kolla på "Il conformista" nästa vecka, är mycket intresserad av att se fler filmer av Bertolucci eftersom det enda jag sett av honom tidigare är "1900", som jag tyckte var fruktansvärt obehaglig.

Alright, ska försöka avrunda tentan så jag blir färdig någon gång. Doodles!



Kommentarer
Postat av: Buffy

Du kommer garanterat INTE somna på "Fascisten" (Il conformista)

Bildspråket är non plus ultra! En av de bättre filmerna thats ever been made.

2009-09-25 @ 00:43:50
Postat av: Jenny

Bli filmrecensent for god's sake, Nina!



Puss!

2009-09-25 @ 00:53:19
URL: http://syrsornassang.blogspot.com
Postat av: Nina

Jenny: Filmrecensenter är ett hatat folk. Jag vet inte om jag vill tillhöra ett sådant folkslag. Pompösa är de också!

Buffy: Ojdå! Genast rekordhöga förväntningar. Vet ej vad jag ska ta mig till.

2009-09-25 @ 01:02:31
URL: http://whiteblankpage.blogg.se/

Vill du säga något?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din email? (visas bara för mig)

Har du en blogg?

Låt höra!

Trackback
RSS 2.0