Upp som en pannkaka...

Har nu gått 2½ vecka av spelprogrammeringskursen och det är himla kul. Har lagt till ljud och nya bilder och game over-effekter. Kursboken är verkligen bra, passar perfekt till en introduktionskurs. Synd bara att jag måste sluta läsa kursen eftersom det inte är en bra introduktionskurs. Jag fattar ingenting av uppgifterna, trots att jag förstår allt som står i boken. Uppgifterna är inte helt förankrade i boken så det är ganska svårt att lista ut hur man ska göra. I boken står det hur man lägger in bilder, bollar i det här fallet, och hur man gör för att de ska studsa mot fönstrets väggar. Uppgiften, som skulle blivit inlämnad i söndags, var att bollarna skulle studsa även mot varandra och att man ska kunna lägga in nya bollar genom att trycka på en tangent...huh? Det kanske var längesen jag gick i skolan och läste praktiska kurser men vad jag minns var att man ofta kunde få i alla fall en fingervisning av boken om hur man skulle gå tillväga. Typ "om du även vill att bollarna ska studsa mot annat i rutan ska du tänka på att ...". Men nej, det omnämns inte ens. Kursens hemsida har dessutom videor som visar hur man gör. Men de stämmer inte heller, förra veckans uppgift var alltså en boll som studsar mot fönstrets fyra sidor men videon visade bara en boll som studsar från höger till vänster. Är inte det lite missvisande? Om jag inte mejlat läraren och frågat hade jag, precis som någon annan skrev i forumet på hemsidan, lämnat in en uppgift med just en boll som studsar från sida till sida, eftersom det ju var det videon visade. Ska man verkligen behöva tänka ett steg längre? Är det logiskt, "genomgångsvideon visar detta, men det är nog inte det de menar. De menar nog något mycket svårare, det är bäst att jag gör det istället". Fungerar det verkligen så på introduktionsnivå? Antingen är jag för dum för att plugga på högskola (konstigt, jag fixade ju universitetet), för dum för introduktionsnivå (jag tycker ändå att jag är medelsmart i alla fall, kanske....) eller så är kursen i allmänhet för svår. Seriöst, kalla det inte introduktion när det är upplagt för folk som redan vet hur man gör. Det KAN vara förvirrande.
Jaja, jag tänker fortsätta med boken i alla fall, det är verkligen hur kul som helst. Men kursen är det byebye till och jag känner mig inte sådär jättesugen på att plugga på Högskolan på Gotland igen.

Från negativt till positivt, gjorde halkan igår på körskolan. Det var riktigt jävla kul, fick sladda omkring, tvärnita och sladda genom hala kurvor. Och fick sitta själv i en bil för första gången. Intressant, kändes farligt på något sätt. Det fanns ingen som kunde stoppa mig ifall jag skulle råka köra på någon liten gammelfarmor eller nåt. Men det fanns inte så mycket att köra på. Tack och lov. Kul var det i alla fall och benen var som spagetti efteråt. Tvärnita när man kör i 70km/h alltså. Asballt, men hoppas att jag slipper göra det på riktigt. Mina linser höll på att flyga ur.
Hur som helst, ska sura lite över att jag inte kan fortsätta med kursen (mest att jag inte får mer CSN, kursboken, det bästa med hela kursen, har jag ju kvar), sedan läsa, sedan sova, sedan upp och köra bil med Soffi och sedan teorilektion. Och komma ihåg att ringa CSN och kolla hur jag ska göra, och sedan mejla Gotlands Högskola och fråga varför de har introduktionskurser som inte alls är introduktionskurser.

Godnatt!

Kommentarer

Vill du säga något?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din email? (visas bara för mig)

Har du en blogg?

Låt höra!

Trackback
RSS 2.0