Att plugga...eller inte?

Yes, nu äntligen händer det grejer; har flyttat från soffan i mammas och pappas hus i Varberg till mormors gamla rum i det familjeägda huset på Hisingen. Känns väldigt, väldigt rätt. Ska börja jobba på Mölndals Bemanning igen. Vet inte hur jag känner för det egentligen. Känns...tråkigt men tryggt. Antar jag. Har tack och lov fått ta över mammas mobila bredband så nu har jag fungerande internet igen. Yessss!

Har gjort massor av efterforskningar kring psykologstudier och såvida jag inte höjer mitt högskoleprovsresultat från 1,2 till 1,8 är det kört, i alla fall på universiteten i Sverige. Det idiotiska systemet med betyg och högskoleprov alltså. Vilken psykopat som helst som råkade vara en plugghäst på gymnasiet kan bli vad som helst. Det är inte som att personlig lämplighet eller stabilt psyke är viktigt eller så, nej nej. Huvudsaken var att du var en engagerad 16-åring. Suuuck.
Funderar nu på att plugga utomlands istället. Enligt Studievägledningen i Malmö finns det inte så många alternativ om man vill bli psykolog, det enda som fanns med i deras utomlandsguide var Eötvös Loránd University i Budapest. Har ringt CSN och kollat hur mycket pengar man kan få ut sammanlagt eftersom många som pluggar, eller har pluggat, utomlands verkar tycka att studiemedlet man får från CSN "inte räcker på långa vägar". Jag räknade ut att fem års studier och uppehälle i Budapest i runda slängar hamnar på 750 000 kronor (hur gammal är jag när jag betalat av den skulden....?). När jag sade till killen på CSN att "ge mig allt bidrag och lån jag kan få!" landade det på 138 000 kronor per år. Jag är ju ganska dålig på matte (en av anledningarna till att jag inte kan studera till psykolog i Sverige...) men det blir ju ungefär 700 000 på fem år. Hm. Det räcker ju ganska långa vägar ändå. Har lämnat in en ansökan om att ansöka stipender (ja, en ansökan om att ansöka), så har jag lite tur kanske jag kan få ett stipendium på de där sista tusenlapparna. I värsta fall får jag väl jobba och leva på cup-a-noodles i några månader om det behövs.

Har följt en blogg som tillhör en gammal skolkamrat till mig, Emeli, som nu pluggar till veterinär i Polen. Hon klarade ju det och är jag bara lika dedikerad som hon kanske jag också klarar det? (Kolla in Emmelies blogg)



Kommentarer
Postat av: Psyko

Alltså, du menar att jag är en psykopat bara för att jag fick bra betyg? Tack för DEN. Oavsett vilket tycker jag inte att du kan åka till friggin' BUDAPESCHT i FEM FRIGGIN ÅR. Jag kommer typ att dö av oro cirka 85 procent av tiden. Och hör sen!

2011-09-06 @ 21:37:09
Postat av: Nina

Weeeell, I rest my case. 85%? Vad är de andra 15 då?

2011-09-06 @ 21:50:10
URL: http://whiteblankpage.blogg.se/

Vill du säga något?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din email? (visas bara för mig)

Har du en blogg?

Låt höra!

Trackback
RSS 2.0